Köpvillkor

På denna sida hittar du våra köpvillkor som gäller för alla köp från Huggkubbe. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss via telefon, e-post eller chat.

Inledning:

Detta köp regleras av nedanstående standard försäljningsvillkor för konsumentköp av varor över Internet. Med konsumentköp menas här försäljning av vara till en konsument som inte huvudsakligen handlar som ett led i näringsverksamhet, och när säljaren agerar i näringsverksamhet med försäljning av varor över internet. Avtalet är utarbetat och rekommenderat av Konsumentombudsmannen.

Konsumentköp över Internet regleras huvudsakligen av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, lagen om ångerrätt och e-handelslagen, och dessa lagar ger konsumenten ofrånkomliga rättigheter. Villkoren i avtalet ska inte tolkas som någon begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan fastställer parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för handeln. Säljaren kan välja att erbjuda köparen bättre villkor än vad som framgår av dessa försäljningsvillkor.

I fall där avtalet inte direkt ger lösningen på en problemställning, måste avtalet kompletteras med relevanta lagbestämmelser.

1. Avtalet

Avtalet mellan köparen och säljaren består av de upplysningar säljaren ger om köpet i beställningslösningen i webbshoppen (inklusive bland annat upplysningar om varans art, mängd, kvalitet, andra egenskaper, pris och leveransvillkor), eventuell direkt korrespondens mellan parterna (till exempel e-post) samt dessa försäljningsvillkor.

Vid konflikt mellan de upplysningar säljaren har gett om köpet i beställningslösningen i webbshoppen, direkt korrespondens mellan parterna och villkoren i försäljningsvillkoren, gäller direkt korrespondens mellan parterna och de upplysningar som ges i beställningslösningen framför försäljningsvillkoren, såvida det inte strider mot bindande lagstiftning.

2. Parterna

Företagsnamn: HUGGKUBBE AB
Kontaktadress: Triogatan 18 E, 656 36 Karlstad
E-post: post@huggkubbe.se
Organisationsnummer: 559480-8825

Köparen är den person som gör beställningen.

3. Priser

Priserna, som anges i webbshoppen, inkluderar mervärdesskatt och anges i SEK.

Information om de totala kostnaderna köparen ska betala, inklusive alla avgifter (mervärdesskatt, tull och liknande) och leveranskostnader (frakt, porto, fakturaavgift, emballage med mera) samt specificering av de enskilda delarna i totalpriset, ges i beställningslösningen innan beställning görs. (Varuleveranser till Svalbard eller Jan Mayen ska säljas utan tillägg av mervärdesskatt.)

4. Avtalsingående

Avtalet är bindande för båda parter när säljarens beställning har mottagits av säljaren.

En part är dock inte bunden av avtalet om det har förekommit skriv- eller tryckfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i webbshoppen eller i säljarens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att det fanns ett sådant fel.

5. Orderbekräftelse

När säljaren har mottagit köparens beställning, ska säljaren utan oskäligt dröjsmål bekräfta ordern genom att skicka en orderbekräftelse till köparen.

Det rekommenderas att köparen kontrollerar att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen när det gäller antal, varutyp, pris, etc. Om det inte finns överensstämmelse mellan beställningen och orderbekräftelsen, bör köparen kontakta säljaren så snart som möjligt.

6. Betalning

Säljaren kräver betalning för varan från det att den beställs.

Om köparen använder kredit- eller betalkort vid betalning, kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställningen i upp till 4 dagar från beställningen.

Vid betalning med kreditkort, kommer lagen om kreditköp tillämpas.

Kortet debiteras först när varorna har packats och är redo för leverans.

Vid fakturering sätts betalningsfristen till minst 14 dagar från det att säljaren mottar beställningen.

Om säljaren har särskilt behov av att kräva förskottsbetalning från köparen, till exempel vid tillverkningsköp, kan säljaren kräva detta.

Köpare under 18 år kan endast betala direkt vid säljarens leverans av varan eller vid utlämning av varan vid postförskott.

7. Leverans m.m.

Leverans av varan från säljaren till köparen sker med antingen hemleverans av våra egna chaufförer eller att kunden hämtar på vårt lager. Kunden kan själv välja dag och tidsperiod, men den kan i vissa fall ändras till en annan dag. Kunden kommer då att meddelas dagen innan. Kunden kan välja leverans dagen efter om beställningen görs före kl. 11. Om kunden inte har valt dag levereras varorna inom 7 dagar.

Säljaren kommer att kontakta kunden per telefon, på det telefonnummer som angivits vid beställning, när säljaren befinner sig på kundens angivna leveransadress. Säljaren kommer också att ringa på kundens dörrklocka eller knacka på kundens dörr i syfte att upprätta kontakt för att överlämna varan. Om det inte upprättas kontakt per telefon eller direkt kontakt vid överlämnandet av varan inom 5 minuter från första uppringningsförsöket, kommer säljaren att placera varan utanför kundens dörr/entré och dokumentera detta med bildbevis. Säljaren frånsäger sig därmed ansvar för varan.

Om leveranstidpunkten inte framgår av beställningslösningen, ska säljaren leverera varan till köparen inom rimlig tid och senast 30 dagar efter beställningen från kunden. Om säljaren ska se till att varan skickas till köparen, är säljaren skyldig att få varan transporterad till bestämmelseorten på lämpligt sätt och på vanliga villkor för sådan transport. Bestämmelseorten är hos köparen om inte annat är särskilt överenskommet mellan parterna.

8. Risken för varan

Risken för varan övergår till köparen när varan har tagits emot av köparen i enlighet med avtalet. Om leveranstiden har kommit och köparen inte tar emot en vara som är ställd till hans eller hennes förfogande enligt avtalet, har köparen ändå risken för förlust eller skada som orsakas av varans egenskaper.

9. Ångerrätt

Köparen kan ångra köpet av varan enligt ångerrättslagen. Ångerrätt innebär att köparen utan anledning kan returnera varan till säljaren även om det inte finns något fel på den och även om den inte har levererats.

Köparen måste ge säljaren meddelande om användning av ångerrätten inom 14 dagar efter att varan, de föreskrivna upplysningarna om ångerrätten och ångerrättsformuläret har mottagits. Om köparen får ångerrättsformuläret och de nödvändiga upplysningarna vid ett senare tillfälle än vid leverans av varan, börjar ångerfristen löpa från den dag köparen får ångerrättsformuläret och upplysningarna. Om köparen inte har fått tillräcklig information eller ångerrättsformulär, kommer ångerfristen ändå att löpa ut 3 månader efter att varan mottagits. Om köparen inte har fått information om ångerrätten alls, kommer fristen att vara 1 år.

Meddelandet från köparen till säljaren om användning av ångerrätten bör av bevismässiga skäl vara skriftligt (ångerrättsformulär, e-post, telefax eller brev), och det måste innehålla information om hur köparen kommer att returnera varan till säljaren.

Vid användning av ångerrätten måste varan returneras till säljaren inom rimlig tid. Säljaren är skyldig att återbetala hela köpesumman till köparen inom 14 dagar från den dag säljaren mottar varan eller kvitto på att varan har ställts till säljarens förfogande. Säljaren kan inte fastställa avgifter för köparens användning av ångerrätten, men säljaren kan kräva att köparen ska betala kostnaderna för returfrakten.

Köparen kan undersöka produkten innan han eller hon ångrar köpet. Varan måste dock kunna returneras till säljaren i nästan samma skick och mängd som den var när köparen mottog den. Köparen bör skicka tillbaka varan till säljaren i originalförpackningen om det är möjligt.

Köparen kan inte ångra köp av varor som försämras snabbt, varor som på grund av sin art inte kan returneras eller ljud- och bildupptagningar (inklusive CD-skivor, DVD-skivor) eller datorprogram där förseglingen har brutits. Det sistnämnda undantaget gäller endast om säljaren tydligt och klart har upplyst om villkoren för bortfall av ångerrätten på förseglingen.

10. Undersökning av varan

När köparen mottar varan, rekommenderas att han eller hon i rimlig utsträckning undersöker om den överensstämmer med beställningen, om den har skadats under transporten eller om den annars har några fel.

Om varan inte överensstämmer med beställningen eller har fel, måste köparen meddela säljaren genom reklamation enligt avtalets punkt 11.

11. Reklamation vid fel och frist för att framföra krav vid försening

Om det finns ett fel på varan måste köparen inom rimlig tid efter att han eller hon upptäckte det, ge säljaren meddelande om att han eller hon vill åberopa felet.

Fristen kan aldrig vara kortare än två månader från det att konsumenten upptäckte felet. Reklamation måste dock ske senast två år efter att köparen mottagit varan. Det är 2 års reklamationsrätt enligt svensk lag. Om varan eller delar av den är avsedda att hålla väsentligt längre, är reklamationsfristen fem år.

Vid försening måste krav riktas mot säljaren inom rimlig tid efter att leveranstiden har kommit och varan inte har levererats.

Om varan har betalats med kreditkort, kan köparen också välja att reklamera och framställa krav direkt mot kreditgivaren (kreditkortsföretaget).

Meddelandet till säljaren eller kreditgivaren bör vara skriftligt (e-post, telefax eller brev).

12. Köparens rättigheter vid försening

Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent enligt avtalet mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagens kapitel 5 beroende på omständigheterna hålla köpesumman inne, kräva fullgörande, häva avtalet och kräva skadestånd från säljaren.

Fullgörande: Om säljaren inte levererar varan vid leveranstidpunkten, kan köparen hålla fast vid köpet och ge säljaren en rimlig tilläggsfrist för fullgörande. Köparen kan dock inte kräva fullgörande om det föreligger ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörande skulle medföra en så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det står i väsentlig disproportion till köparens intresse av att säljaren fullgör. Om svårigheterna upphör inom rimlig tid, kan konsumenten kräva fullgörande.

Hävning: Köparen kan häva avtalet med säljaren om förseningen är väsentlig eller om säljaren inte levererar varan inom den tilläggsfrist för fullgörande som köparen har satt. Köparen kan dock inte häva avtalet medan tilläggsfristen löper, om inte säljaren har sagt att han eller hon inte kommer att fullgöra inom fristen.

Skadestånd: Köparen kan dessutom kräva ersättning för förlust han eller hon lider på grund av förseningen från säljarens sida enligt konsumentköplagens § 24.

Köparen måste meddela krav till säljaren genom reklamation enligt denna avtals punkt 11.

13. Köparens rättigheter vid fel

Om varan har ett fel som inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagens kapitel 6, beroende på omständigheterna, hålla tillbaka köpesumman, välja mellan rättelse och omleverans, kräva prisavdrag, häva avtalet och kräva ersättning från säljaren.

Rättelse eller omleverans: Om varan har ett fel, kan köparen kräva att säljaren rättar felet eller levererar en motsvarande vara. Säljaren kan motsätta sig köparens krav om genomförandet av kravet är omöjligt eller medför orimliga kostnader för säljaren.

Säljaren ska utföra rättelsen eller omleveransen inom rimlig tid. Rättelse eller omleverans ska ske utan kostnad för köparen, utan risk för att köparen inte får täckning för sina utlägg och utan betydande olägenhet för köparen. Säljaren kan inte göra mer än två försök till rättelse eller omleverans för samma fel, om det inte finns särskilda skäl som gör att ytterligare försök är rimliga.

Även om köparen varken kräver rättelse eller omleverans, kan säljaren erbjuda rättelse eller omleverans om detta sker omedelbart. Om säljaren säkerställer sådan rättelse eller omleverans, kan köparen inte kräva prisavdrag eller hävning.

Prisavdrag: Om felet inte rättas eller omlevereras, kan köparen kräva proportionellt prisavdrag.

Hävning: Istället för prisavdrag kan köparen häva avtalet, förutom när felet är obetydligt.

Ersättning: Köparen kan också kräva ersättning för ekonomisk skada som köparen lider till följd av att varan har ett fel enligt konsumentköplagens § 33.

Köparen måste anmäla krav till säljaren genom reklamation enligt denna avtals punkt 11. Reglerna om reklamation gäller utöver och oberoende av reglerna om ångerrätt och eventuella garantier ställda av säljaren.

14. Säljarens rättigheter vid köparens avtalsbrott

Om köparen inte betalar eller uppfyller de övriga skyldigheterna enligt avtalet, och detta inte beror på säljaren eller förhållanden på säljarens sida, kan säljaren enligt reglerna i konsumentköplagens kapitel 9, beroende på omständigheterna, hålla tillbaka varan, kräva att avtalet uppfylls, häva avtalet samt kräva ersättning från köparen. Säljaren kan också, beroende på omständigheterna, kräva ränta vid försenad betalning, inkassoavgifter och avgifter för obetalda varor som inte har betalats i förskott.

Uppfyllelse: Om köparen inte betalar, kan säljaren hålla fast vid köpet och kräva att köparen betalar köpesumman (uppfyllelse). Om varan inte har levererats, förlorar säljaren sin rätt om denne väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Hävning: Vid väsentligt betalningsdröjsmål eller annat väsentligt avtalsbrott från köparens sida, kan säljaren häva avtalet. Säljaren kan dock inte häva avtalet efter att köpesumman har betalats.

Säljaren kan också häva köpet om köparen inte betalar inom en rimlig tilläggsfrist för uppfyllelse som säljaren har fastställt. Säljaren kan dock inte häva avtalet medan tilläggsfristen löper, om inte köparen har meddelat att han eller hon inte kommer att betala.

Ersättning: Säljaren kan kräva ersättning från köparen för ekonomisk skada som säljaren lider till följd av avtalsbrott från köparens sida enligt konsumentköplagens §46.

Ränta vid försenad betalning/inkassoavgift: Om köparen inte betalar köpesumman i enlighet med avtalet, kan säljaren kräva ränta på köpesumman enligt lagen om ränta vid försenad betalning. Vid utebliven betalning kan fordran, efter förhandsvarning, skickas till inkasso, och köparen kan då hållas ansvarig för avgifter enligt lagen om inkassoverksamhet och annan indrivning av förfallna fordringar.

Avgift för outhämtade, ej förskottsbetalda varor: Om köparen underlåter att hämta obetalda varor, kan säljaren debitera köparen en avgift på kr + frakt tur/retur. Avgiften ska maximalt täcka säljarens faktiska utlägg för att leverera varan till köparen. En sådan avgift kan inte debiteras köpare under 18 år.

15. Garanti

Garanti som ges av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de rättigheter som köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär därför ingen begränsning av köparens rätt att reklamera och kräva vid försening eller fel enligt punkt 12 och 13.

16. Personuppgifter

Om inte köparen samtycker till något annat, kan säljaren endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet. Personuppgifter om köpare under 15 år kan inte samlas in om inte säljaren har samtycke från föräldrar eller vårdnadshavare. Köparens personuppgifter får endast lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna genomföra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall.

Säljaren kan endast samla in köparens personnummer om det finns ett sakligt behov av säker identifiering och sådan insamling är nödvändig.

Om säljaren vill använda köparens personuppgifter för andra ändamål, till exempel för att skicka reklam eller information till köparen utöver det som är nödvändigt för att genomföra avtalet, måste säljaren inhämta köparens samtycke vid avtalets ingående. Säljaren måste informera köparen om vad personuppgifterna ska användas till och om vem som ska använda personuppgifterna. Köparens samtycke måste vara frivilligt och ges genom en aktiv handling, till exempel genom att kryssa i en ruta.

Köparen ska enkelt kunna kontakta säljaren, till exempel per telefon eller e-post, om han eller hon har frågor om säljarens användning av personuppgifter eller om han eller hon önskar att säljaren raderar eller ändrar personuppgifterna.

17. Konfliktlösning

Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Köparen kan kontakta Konsumentverket för att få hjälp vid en eventuell tvist med säljaren. Om enighet inte uppnås efter medling vid Konsumentverket, kan parterna skriftligen begära att Konsumentverket tar upp tvisten till Allmänna reklamationsnämnden. Beslut från Allmänna reklamationsnämnden är bindande fyra veckor efter delgivning. Innan beslutet är bindande kan parterna, genom att lämna in en stämningsansökan till Allmänna reklamationsnämnden, överklaga beslutet till tingsrätten.559480-8825